2013/08/07

That's not my place.



「我不是歸人,是個過客。」--《錯誤》鄭愁予

想起從前上文學堂學的這首新詩。

我很好,剛到步加拿大,正在逐漸適應新環境。
除了電話還未有3G,電腦上網有限制外,其他一切都很好。
即使不好又能怎樣呢?
人是適應力很強的生物,無論到哪裡,都能生存。
何況我現在所到之處既不是第三世界,又不是一人獨居,怕什麼?

說實在,我不好。
寄人籬下的滋味並不好受,誰會喜歡倚靠別人?
我從來不喜歡被別人評估,無論高估或是低估都並不令我快樂。
可能我自視過大,又或者我令我身邊的人對我並不放心,
可是,我總覺得,一個人,並沒什麼不可以。

無論多困難的逆境,都總能逆流而上。
無論多不捨、多珍惜的關係與感情,都總有放下的一日。

人就是這麼奇怪。

前幾天,和表哥剛剛談完。
我很清楚自己的斤兩,要幾個月內考到90-100分的Toefl result,沒可能。
嗯,世上的確沒多少沒可能的事,但我清楚自己這份人到底有多用功,會在這件事付出多少去達成我想要的結果。
答案是--順其自然。

我明白,即使不用學費,要父母替我多付一年生活費,實在勉強。
但請容我再任性多一回。


說起任性,我仍是很懷念那段父母與朋友都縱容我的時光。
但縱是再沉溺那段時光,也只是於是無補。
每當回想起,我仍是好想哭。
應該說,每當回想起,就會哭。

眼眶會紅,鼻頭會酸。

會想,父母會否掛念我有我在的那個家呢?
會想,朋友們閒時會否想起與我的吵鬧呢?
思及至此,每每都忍不住淚水。

其實這裡的生活環境很好,但直到現在,我還是無法坦言這裹是我家,無法真心把這稱之為「屋企」。

Here's not my place.

我何嘗不想盡早升讀大學,脫離這裡?
我更想早日真正獨立,最重要的是不用心驚膽顫地上網,好想快點有無限上網,唉。

恐怕日後若然可以,我會整天躲在圖書館吧?

其實我還未算成熟,我知道。

這堆胡言亂語根本是一塌糊塗,我還未習慣使用Notebook打文章,又要顧忌自己會否爆上網,好煩,唉。


Advice to a son leaving home--

Give thy thoughts no tongue,
Nor any unproportioned thought his act
Be thou familiar, but by no means vulgar.

The friends thou hast, and their adoption tried Grapple them to thy soul with hooks of steel;
But do not dull thy palm with entertainment

Of each new-hatched, unfledged comrade. Beware
Of entrance to quarrel: but, begin in,
Bear it, that the opposer may beware of thee.

Give every man thine ear, but few thy voice:
Take each man's censure, but reserve thy judgment,

Costly thy habit as thy purse can buy,
But not expressed in fancy: rich, not gaudy:
For the apparel oft proclaims the man;
And they in France, of the best rank and station,
Are most select and generous, chief in that.

Neither a borrower, nor a lender be:
For loan if loses both itself and friend;
And borrowing dulls the edge of husbandry.

This above all.—— To thine ownself be true;
And it must follow, as the night the day.
Thou canst not then be false to any man.

Hamlet—I. 3.



自勉。


沒有留言:

發佈留言